Logo

Webbmaster

Hjälp oss göra vår hemsida bättre genom att ge ris eller ros. Konstruktiv feedback belönas alltid. Mejla webmastern på admin@hygiene-diagnostics.se med adressaten "Till Webbmastern".

Bild

Webbdesign

För att producera hemsidan har jag tagit hjälp av Adobe Dreamweaver CC med Bootstrap version 4.2.1 och en XAMP testserver. Sökfunktionen är ett instick från Addsearch och formulären använder PHP 7.1. Symboler på hemsidan använder sig av Glyphicons och Fontawesome. Webbshoppen är en separat hemsida byggd med OpenCart version 2.3.0.2. Allting ligger på Loopias webbhotell.

En liten webbhistoria

När jag ser tillbaka några år inser jag hur snabbt hemsidetekniken utvecklats. Första företagshemsidan byggde jag 1994. Då arbetade jag som marknadsassistent på ett litet företag som tillverkade blodtester. Hemsidan var mest på skoj och såg ut som en produktkatalog, men mina kollegor tyckte att den var supersnygg. Jag minns att forskningschefen blev överlycklig och ansåg att internet var framtiden.

Tre år senare fick jag ett nytt spännande jobb som produktchef på ett annat litet diagnostikföretag. Vid det här laget skulle alla företag ha en hemsida. Lotten föll på mig som erfaren "expert" att ordna detta. Det var helvetiskt svårt att få det snyggt minns jag. Ett lidande rent ut sagt. På den tiden fick man använda tabeller för att kunna layouta sidorna. Det tog flera veckor, men till slut blev hemsidan klar och alla var nöjda. Tidningen Dagens industri hade en extra bilaga där man rankade börsföretagens hemsidor och min hemsida hamnade otroligt nog på plats 77!

Under samma tid var dotcombubblan i full rulle. IT hade inte dött skrev man, men det vilade sig lite. Även jag tvivlade och bestämde mig för att inte satsa karriären på att bygga hemsidor...

Diffchambs gamla hemsida! Diffchambs gamla hemsida!

Framtidens hemsida

Hemsidor är fortfarande kul, men samtidigt väldigt tidskrävande. Nästa generation av hemsida låter jag därför en webbyrå bygga åt mig!

Hemsidan i framtiden måste som minimum vara snabb, responsiv, snygg, säker, sökmotoroptimerad, användarvänlig, billig i drift, samt ha CMS, blogg, webbshop, intranet, nyhetsbrev, bokningskalender, e-marknadsföring och e-learning (LMS).