Logo

Webbmaster

Hjälp oss göra vår hemsida bättre genom att ge ris eller ros. Konstruktiv feedback belönas alltid. Mejla webmastern på admin@hygiene-diagnostics.se med adressaten "Till Webbmastern".

Bild

Webbdesign

För att producera hemsidan har jag tagit hjälp av Adobe Dreamweaver CC med Bootstrap version 4.1 och en XAMP testserver. Sökfunktionen är ett instick från Addsearch och formulären använder PHP 7.1. Symboler på hemsidan använder sig av Glyphicons och Fontawesome. Webbshoppen är en separat hemsida byggd med OpenCart version 2.3.0.2. Allting ligger på Loopias webbhotell.

En liten webbhistoria

Första hemsidan byggde jag 1996. Då arbetade jag som marknadsassistent på ett litet diagnostikföretag som tillverkade olika blodtester. Jag hade experimenterat med internet redan som student och tänkte att alla innovativa företag behövde en egen hemsida. Därför började jag på kvällarna efter jobbet att HTML-koda företagets första hemsida. Det var mest på skoj, men en månad senare bestämde jag mig för presentera resultatet för mina kollegor under en kaffepaus. Med dagens mått var den myckel enkel och liknande väl mest en ful produktkatalog. Mina kollegor tyckte dock att den var supersnygg och speciellt forskningschefen hade en reaktion jag fortfarande minns mycket tydligt. Han skakade formligen av lycka. "Detta är framtiden!" sa han eftertryckligen flera gånger. Sen bad han alla att ge mig en ordentlig applåd.

Tre år senare fick jag ett nytt spännande jobb som produktchef på ett annat litet diagnostikföretag som tillverkade tester för matförgiftningsbakterier. Vid det här laget skulle alla företag ha en hemsida. Lotten föll på mig som erfaren "expert" att ordna en hemsida. Jag hade dock många arbetsuppgifter så återigen satt jag upp sent hemma och HTML-kodade. De var helvetiskt svårt att få det snyggt minns jag. På den tiden fick man använda tabeller för att kunna layouta sidorna. Det tog flera veckor, men till slut blev hemsidan klar och alla mina kollegor och även kunder verkade gilla den.

En dag kom marknadschefen in på mitt kontor med tidningen Dagens Industri som hade en extra bilaga om internet. "Titta Frank, hemsidan är på deras rankinglista" sa han. Man hade rankat nästan 400 av Sveriges börsföretagssajter och min hemsida hade hamnat på plats 77!

Rank nr 77

Företagets försäljning slog rekord det året och marknadsavdelningen fick dricka massor av Champagne. Vem vet, kanske hemsidan hade hjälp till i framgången. Under samma tid var dotcombubblan i full rulle. IT hade inte dött skrev man, "det bara vilade sig lite". Även jag tvivlade och bestämde mig för att inte satsa karriären på att bara bygga hemsidor...

Sagt och gjort. Idag är jag både VD och webmaster. Att göra sin egen företagshemsida är dock inget jag vill rekommendera. De har blivit alltför tekniska och tidskrävande. Nästa generation av hemsida låter jag en webbyrå bygga åt mig! Jag kommer dock vara stenhård. Framtidens hemsida måste som minimum vara snabb, responsiv, snygg, säker, sökmotoroptimerad, användarvänlig, billig i drift, samt ha CMS, blogg, webbshop, intranet, och e-learning (LMS).